lördag 28 augusti 2010

Födelsedagspresent och lite till mina barn..

Här är klänningen/tunikan som ska bli rfödelsedagspresent till grannflickan som min stora dotter ska på kalas hos imorgon. St 116 ca, eget mönster och tyg från Znook design, Glada elefanter. Jag är riktigt nöjd med denna trots att jag bröt av min sista tvillingnål och har fållat allt med förstärkt raksöm. Något som funkade förvånansvärt bra!! =o)
Här är tights på stora dottern J som "matchar" stjärnklänningen som hon har på sig på bilden( samma som i förra inlägget). Velour från Ohlssons tyger, jättefina färger men inte den tjockaste kvaliteten. Mjukt och skönt är det i vilket fall. Lilla dottern har såklart fått syskonmatchat hon också! Fast tvärtom med färgerna då. Vi gick på svampplockarpromenad direkt efter att bilden togs så nu är tunikan nerdregglad med blåbär.. Snyggt??!! Eehh.. Det borde jag ha kunnat räkna ut men icke.. ;o)) Typiskt..
St 92 på både tights och tunika. Egna mönster.

Nåt skumt blev det när jag skulle skriva nu så allt ser ut som länkar.. Det är det ju inte eg men ja ja, bilderna får tala för sig själva.. =o))

Syslusten börjar återkomma nu äntligen efter några veckors sy-vila. En hallonröd velour Spirea är utklippt men jag gjorde en miss i beräkningen när jag trodde att jag kunde få ut 3/4 ärmar, det blir korta ärmar i stället tyvärr. Bättre lycka nästa gång.. ;o)
Kanske kanske kanske kan jag köpa mig en Janome Cover Pro när jag får min septemberlön då jag retroaktivt ska få ut min lönehöjning från och med den 1/4-10. Hoppas hoppas att räkningarna kan vara någorlunda hanterbara den månaden. CSN är ju inte att leka med med ett par tusen i månaden.. Plus två bilar ( bor ju på landet så det är svårt att komma ifrån tyvärr) och huset. Å allt annat... Phu..
Jag håller i alla fall tummarna för att jag ska ha råd trots räkningarna så jag äntligen kan börja sy vettiga kantband.. =o))
Sen har jag några blusar/tunikor i huvudet, nån lite folklore aktig i bomullsvoille och nån "vanlig" spirea med längre ärm än vanligt i svartvitt. Hoppas att jag har tid i morgon trots barnkalas.. Den som lever får se.
Ha det gött så här på lördagkvällen alla ni där ute!!

12 kommentarer:

  1. Fin present det blev, tror nog födelsedagsbarnet gillar den! Och söta bilder!

    SvaraRadera
  2. Fin bursdagsgave! den faller nok i smak :-)
    Flotte sett du har laget tiljentene dine også!
    Fortsatt god helg!

    SvaraRadera
  3. Fina kläder! Kan inte hålla med om att de är dålig kvalite på den velouren. Den är lite tunn, vilket jag kan tycka är bra ibland,och den håller bra tvätt efter tvätt.

    SvaraRadera
  4. Nä, det är inte dålig kvalitet, den är ju hållbar och så. Men den är lite väl tunn tycker jag. Inte för att sy kläder av utan för att man ser väven igenom luggen på dom mönstrade tygerna typ dessa med stjärnorna. Jag kommer ändå att köpa mer av dessa fina stjärntyger så speciellt illa är det inte.. =o))

    Tack för fina kommentarer!! Jag blir så glad när ni skriver!!

    SvaraRadera
  5. Vilken jättefin present! Hoppas att pengarna räcker till en Cover pron......den är absolut värd sina slantar :D. Skall vi spännande att se hur det blir.

    SvaraRadera
  6. Vilken mysig singoalla.
    Så söta dina flickor är med syskonmatchade kläder. Håller tummarna för att du ska kunna köpa en cover pro. Jag har mycket nytta av den, men den kräver en del övning oxå. Jag hade lite svårt att lägga ner den tiden, men nu tycker jag att jag har kommit en bit på vägen. Det blir bättre och bättre. Framförallt sparar den en massa tid, när man har lärt sig den.
    Lycka till !

    Tack för din fina kommentar på raket-kläderna.

    Ha det bäst ! Wimsan Mari

    SvaraRadera
  7. Vilka sötisar! Verkligen fin syskonmatchning, och bra form på födelsedagstunikan.
    Här dröms det oxå om en bättre symaskin, men jag ska försöka hålla ut till Syfestivalen i november för att provsy lite då.

    /Lena

    SvaraRadera
  8. Jättefin singoalla! En cover pro står även överst på min önskelista, håller tummarna för att dina pengar ska räcka!

    SvaraRadera
  9. vilka fina syskonmatchningar! i like!
    ang min bandkantare så köpte jag den på skövde symaskiner, jag har nära dit. de har webbshop också. har ingen aning om hur det funkar att ebställa från england, jag köpte min CP på symössan i Borås förra hösten, den är i år med 24-26 sept!

    SvaraRadera
  10. Wow, så mycket fint!!
    HAr verkligen varit dålig på att blogga senaste tiden, hoppas jag hinner vara lite ledig innan bebisen kommer :-)..
    Mössan jag syr går rätt bra över öronen här är en bild på en av de första jag sydde hur den sitter på över öronen http://odandulky.blogspot.com/2008/12/mssa.html. Dock upplevde jag också att de "flärpade" lite så jag har förlängt den över öronen och då blev det bättre. Lycka till!!
    /Anna

    SvaraRadera
  11. Mössan såg jättefin ut! Jag skulle nog förlänga den i öronen precis som jag skrev innan. Hör av dig om det strular ;-)
    /Anna

    SvaraRadera
  12. Hejsan!

    Igår fick jag ett paket på posten :) Det var tröjan som kommit och den passar perfekt!
    Jag brukar vara väldigt dålig att fastna på bild, men jag ska göra ett försök nu till helgen så lägger jag upp bilden på tröjan på min blogg isåfall.

    Häls. F

    SvaraRadera

Säg hej eller säg något om det jag gör, jag blir så himla glad för en kommentar! Era ord är guld värda!