onsdag 7 juli 2010

Är det svårt att sy smock?

Nej det är superlätt att sy smock faktiskt!! På riktigt!! Man köper en rulle resårtråd, se till att den är färsk, den finns t o m på Ica och Coop samt Jysk med flera. Den rullar man upp för hand på en underspole och trär som vanligt maskinen med den. Övertråden trär du i en färg som kommer att synas utanppå plagget när det är klart. Nu är det bara att sy!!
Antingen så syr man en rad i taget och knyter ändarna, men det är för pilligt tycker jag. Eller så syr man en rad sen vrider man tyget 90 grader så man syr några steg neråt och vänder igen 90 grader så man kan sy en pressarfotsbredd nedanför första raden och så fortsätter man så tills allt är färdig smockat. Man väljer själv om man vill smocka före eller efter att plagget sytts ihop. Jag föredrar att göra det efter för inte riskera att någon trådände klipps av i overlocken så hela resåren repar upp sig.
Tar resårtråden slut mitt i smockandet så är det bara att fortsätta sömmen där den tog slut och knyta ihop ändarna. Försök aldrig fästa med maskinen utan gör alltid detta momentet för hand. Dra ner övertrådarna på insidan av plagget och fäst knyt ihop med resåren, flera knutar som DRAS åt).
Lycka till och framförallt, våga prova för det är verkligen mycket lättare än vad det ser ut att vara!!

6 kommentarer:

  1. Tackar för tips! Ska prova så fort jag kommer hem efter semestern!!

    SvaraRadera
  2. Detta låter enkelt, men jag får prova, för det har jag gjord alltid på den svåraste. Såg på OTTOBRE förklärningen men fattade ingenting, nu fattas jag, tusen tack! Förresten vilken fin blogg med massa fina kläder, är kär i singoallan di svagerska fick, sååååå sööööt! Jag kommer ofta hit, kram!

    SvaraRadera
  3. Kul att du hittade till min blogg så jag fick hitta hit! Måste ge mig på smock nu, blev väldigt sugen att testa! :)

    SvaraRadera
  4. Åh, nu blev jag sugen på att testa det där med smock, låter ju väldigt lätt med din beskrivning :-) Finfin blogg du har!

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Sadelskyddet är sytt av vaxduk från Stoff och Stil.
    Fin blogg du har förresten! Har surfat runt lite och du har verkligen gjort massor av fint!
    Ha en skön sommar.

    SvaraRadera
  6. vilket bra knep att vända och fortsätta åt andra hållet, sydde smock idag och hade jag vetat det kanske det hade gått lite bättre än det gick! :-)

    SvaraRadera

Säg hej eller säg något om det jag gör, jag blir så himla glad för en kommentar! Era ord är guld värda!