måndag 5 juli 2010

30-årspresent och små singoallor




Två singoallor i st 104. En till min dotter och en till hennes bästa vän. Lite i minsta laget men dom funkar ju med tights under då. Den ena är fållad med tvillingnål och den andra med rullfåll och
vågor.. Tyg från MG tyger fyndat på Symässan.

Den andra är en 30årspresent till min blivande svägerska! Jag fick reda på i veckan att hon skulle fylla 30 i torsdags och bestämde mig snabbt för att det enda som jag "hade råd " med var att sy en klänning i tyg från gömmorna. Min mamma hjälpte mig att välja tyget och valet föll på en stuv i linneblandning med ett somrigt tryck på. Modellen är min Spirea men här med smock i hela livet och kort ärm och utan skärp. En underbar klänning som kan varieras i det oändliga. Denna kan jag för övrigt sy upp på beställning. Dock inte i samma tyg för jag hade så lite av detta..
Jag fick ta en livebild och fick dessutom lov att publicera den här för att ni ska få se hur den ser ut på. Om jag får säga det själv så är den som en karamell på söta Tessan här!!

Syrejset som jag skulle ha förr veckan har avstannat lite, men jag har en del nålat och kommer snart att dra igång igen och sy klart.. Är ju ledig från jobbet nu i 5(!!!) veckor!! Oj vad det ska sys!!

5 kommentarer:

  1. Åh, for en utrolig fin kjole du har laget til din svigerinne!
    Så fint med smock foran:)

    SvaraRadera
  2. Super fin klänning! Just den modellen har jag i tankarna både åt mig och döttrarna. Men vart hittar man ett mönster? Har du gjort ditt själv!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad snygg! Är det svårt att sy smock samt hur gör man????

    SvaraRadera
  4. Jag får nog svara både här och i era bloggar så fler ser svaren.. =o))
    Nej, eg är det ursprungligen inte mitt eget mönster utan ett Simplicity 2616 (tror jag) som har modifierats rejält. Dock är storleken styd av det ursprungliga mönstret, ganska smidigt att ha ett färdigt mönster att utgå ifrån när man syr en ny modell tycker jag.

    Nej det är superlätt att sy smock faktiskt!! På riktigt!! Man köper en rulle med resårtråd, se till att den är färsk, den finns tom på stora Ica och Coop samt Jysk med flera. Den rullar man upp för hand på en underspole som du trär som vanligt. Överttråden trär du i den färgen som kommer att synas på utsidan av plagget sen är det bara att sy! Antingen så syr man en längd i taget och KNYTER ändarna, abslolut inte försöka färsta med maskinen, eller så syr man ner några stygn vänder på hela tyget och syr tillbaks en pressarfotbredd nerät tills man är klar med hela fältet som ska smockas. Man väljer själv om man gör detta före eller efter plagget sytts ihop. Vitsen med att göra det efter är att man inte riskerar att man klipper av några ändar på resåren som kan repa upp sig då. Så gör jag hellre än att riskera något. Tar tråden slut mitt i smockandet så är det bara att knt-fästa och fortsätta igen på samma ställe, dra ner övertråden genom tyget och fäst för hand.

    Tack för dom fina kommentarerna förresten! Dom värmer verkligen!!

    SvaraRadera
  5. jätte fin klänning, din blivande svägerska blev nog glad :) väldigt snyggt tyg också.

    SvaraRadera

Säg hej eller säg något om det jag gör, jag blir så himla glad för en kommentar! Era ord är guld värda!