lördag 19 juni 2010

Do redo jeansklänningen är verklighet!




Skönt! Det har tagit flera dagar att få den här klar! Samma mönster som Kornell-klänningen som bloggats om tidigare, här. Jag hade tänkt smocka livet baktill men det gick inte!! Jeanstyget är alldeles för fast så det blev inte minsta rynka!!
Bara att ändra och sy om med dragkedja i sidan istället. Axelbanden är flätade av jeansremsor, en stickning längs hela överkanten, rynkning under bysten och råkant som ska få rugga upp sig ordentligt nertill för en ruffare look.
Egentligen skulle kjolen varit lika vid som ovan nämnda klänning men det räckte tyget inte till så den blev lite snävare.

Mönster: Kornellklänningen som jag ritat själv men med vissa ändringar.
Tyg: Tre par jeans fådda av en kollega och fynd från loppis.

Den här är verkligen jag!! Det enda som fattas är något rött... Vet inte riktigt hur och var men det hade varit kul med typ ett broderi nertill i rött och vitt eller så. Fast jag äger förstås ingen broderimaskin.. Ska klura lite till i alla fall..

6 kommentarer:

  1. skitsnygg!! och stoooort tack för bloggpriset. Jag hade sett det men grubblar på precis hur mycket jag ska avslöja om mej själv, därav fördröjningen.
    Vad tror du om att sätta ett lite bredare rött band under de där snyggt fransiga axelbanden? Det framhäver banden och är ju rött
    kram
    /Y

    SvaraRadera
  2. Läcker klänning! Vilken bra idé att återanvända gamla jeans till en klänning:)

    SvaraRadera
  3. Så fin! Tänk att något gammalt kan bli något så snyggt.

    SvaraRadera
  4. åh, ja - absolut med rött broderi. brodera för hand. snyggare än maskinbroderi. det finns ju sashiko-broderi (eller vad heter det?) om man vill göra det enkelt för sig. fast den är förstås redan snygg. men jeans och rött. så bra combo.

    SvaraRadera
  5. Så mange kule kjoler du lager til deg selv! Denne var også stilig:)

    SvaraRadera
  6. Jättefin klänning! och tack igen för awarden... har en fråga till dig ang bloggande, hur gör man när man skriver ett namn på en blogg så som du gjorde med min och den blir en länk man kan klicka på? Jag får inte till det... Kram

    SvaraRadera

Säg hej eller säg något om det jag gör, jag blir så himla glad för en kommentar! Era ord är guld värda!